Protectii diferentiale


DESPRE PROTECTII DIFERENTIALE SAU CAT VALOREAZA VIATA UNUI OM ?
 
 Cum spuneam in articolul despre echiparea tabloului electric, vom vorbi si despre asa-numitele “sigurante diferentiale” pe care le intalnim tot mai des in echiparea tablourilor electrice de apartament.

 INTRERUPTOR (DISJUNCTOR) DIFERENTIAL PENTRU CURENTI REZIDUALI.

Oau!!! Ce denumire pompoasa ! Italienii, mult mai pragmatici decat noi la faza asta, i-au dat o denumire pe care s-o inteleaga tot macaronaru’, i-au spus simplu: “salva vita”. Chestia asta o stiu de la un italian de vreo 60 de ani. Acesta cumparase un apartament si avea nevoie de un electrician care sa-i faca o instalatie electrica noua si, prin intermediul unei cunostinte comune, a ajuns la mine. Isi adusese din Italia absolut toate materialele si aparatajul necesare. Atunci am avut ocazia, pentru prima data (desi aveam la vremea aceea vreo 17 ani de meserie in spate) sa montez o siguranta diferentiala marca Gewiss. Cand l-am intrebat ce este, mi-a explicat ca este un dispozitiv care, daca bagi degetul in priza, face “tzac” si decupleaza curentul ca sa nu te electrocutezi.

Pentru a putea intelege cum ne poate salva viata siguranta diferentiala, voi face o mica expunere de electrotehnica elementara, pe intelesul tuturor.

Sa presupunem ca avem in locuinta o priza de 230 V ale carei borne le notam cu Uo si U1. Intre cele doua borne avem tensiunea de 230 V notata cu U. Daca la aceasta priza introducem stecherul unui consumator (de exemplu un mixer electric de bucatarie), obtinem cel mai simplu circuit electric conform schemei alaturate.

Mixerul nostru (la fel ca orice consumator electric) are o rezistenta (mai exact o impedanta interna, fiind vorba de curent alternativ), simbolizata cu Z. in acest caz, prin motorul mixerului nostru se va stabili un curent electric notat cu I, al carui sens il consideram in mod conventional de la borna U0 catre borna U1. In conformitate cu Legea lui Ohm, valoarea curentului I este dependenta de valoarea tensiunii U si a impedantei Z, dupa formula I = U/ Z, valoarea curentului fiind aceeasi in orice punct al circuitului.

Presupunem ca, din cauza deteriorarii cablului de alimentare al mixerului, gospodina atinge in mod accidental portiunea de cablu cu izolatia deteriorata in punctul A’. Intrucat corpul omenesc are o impedanta interna Z0, prin el se va stabili un curent electric de valoare I0 care va avea sensul de la borna U0 catre pamant, concomitent cu curentul I1 care circula in continuare prin mixer catre borna U1 a prizei, iar gospodina noastra va suferi un soc electric. Situatiile sunt reprezentata schematic in figurile de mai jos. Daca valoarea curentului I0 este mai mare sau egala cu 30 mA, socul suferit poate fi mortal. Astfel, in punctul A’ avem un curent I care intra si doi curenti, I0 si I1, care ies. Punctul A’ se numeste nod de retea si pentru el este valabila Legea I a lui Kirchoff care spune: suma algebrica a curentilor care intra intr-un nod de retea este zero adica, suma curentilor care intra intr-un nod de retea este egala cu suma curentilor care ies din acel nod de retea, in cazul nostru: I = I0 + I1 sau I1 = I – I0.

        Asadar, in acest caz curentul care pleaca de la borna U0 a prizei nu mai este egal cu curentul care ajunge la borna U1 iar daca la bornele prizei montam un dispozitiv care poate detecta diferenta dintre cei doi curenti, adica “diferential”, atunci putem face ca acel dispozitiv sa dea o comanda de decuplare a tensiunii, salvand viata gospodinei.

 

Acum, dupa toata aceasta teorie, se pune intrebarea: “La ce ne trebuie noua diferentiale, ca pana acum n-am avut si uite ca n-am murit? O prosteala a producatorilor, care nu stiu ce sa mai inventeze ca sa-si mentina afacerea!”. Altii pot spune: “Sunt prea scumpe, dom’ne, diferentialele astea! Poate ca ar fi bune, dar sunt scumpe rau !”. Tuturor le recomand sa faca un exercitiu de imaginatie: sa-si inchipuie ca au un copilas in varsta de numai cativa anisori, manat de curiozitatea specifica varstei introduce intr-o priza un obiect metalic gen agrafa, sarma, cui, chei etc. cu consecinte ce pot fi fatale. Sunt absolut convins ca intr-o astfel de situatie, cei loviti de o astfel de tragedie, ar fi in stare sa plateasca orice, doar sa poata da timpul inapoi,insa acest lucru nu va mai fi posibil. Si toate astea cu pretul unei sigurante diferentiale “de firma” care este undeva intre 80 si 130 de lei (sa zicem 200 lei cu tot cu manopera de montaj). O siguranta diferentiala arata ca cea prezentata in foto.

Siguranta diferentiala se poate monta intr-un tablou electric la fel ca o siguranta bipolara, este obligatoriu de respectat pozitia fazei si a nulului. Pentru o casa sau apartament consumatorii principali ale caror circuite pot fi protejate cu sigurante diferentiale pot fi: masina spalat rufe sau vase, cazile cu hidromasaj, echipamentele de incalzit apa (instanturi, boilere), circuitele prizelor, circuitele exterioare etc. Un tablou electric de apartament prevazut cu siguranta diferentiala, se pot vedea usor conexiunile acesteia.

Exista situatii in care montarea unei sigurante diferentiale se dovedeste a fi o mare bataie de cap pentru proprietarul locuintei. De multe ori, acesta are neplacuta surpriza sa constate ca diferentiala lui cea noua declanseaza la conectarea oricarui consumator din casa, chiar si a unui banal bec.

In astfel de cazuri insa, de cele mai multe ori este vinovata instalatia veche si nemodernizata a apartamentului. In multe blocuri construite inainte de 1990, instalatiile electrice au fost executate fara sa existe o separare foarte stricta intre conductorul de nul de lucru si cel de nul de protectie. In aceasta situatie, la orice consumator conectat la retea apare acel nod de retea pe care l-am explicat mai sus, astfel ca, dupa ce strabate consumatorul, curentul circula atat prin nulul de lucru, cat si prin nulul de protectie, fapt care este “interpretat” de catre siguranta diferentiala ca un curent rezidual de scurgere, provocand declansarea protectiei. Daca se poate depista unde este atingerea dintre cele 2 nuluri, problema se poate rezolva, dar exista situatii in care acest lucru este imposibil, mai ales la o instalatie executata cu cablu INTENC zidit in pereti, si unde se poate ca un conductor de nul cu izolatia slabita sa vina in contact cu o armatura metalica a planseului. In aceste cazuri singura modalitare de rezolvare a problemei este executia unor circuite electrice noi.

In aceasta situatie neplacuta m-am pomenit eu cand, hotarat sa iau masuri de protectie pentru a nu periclita viata copilului meu, am cumparat o siguranta diferentiala de 25A/30 mA pe care am montat-o ca siguranta generala in tabloul de apartament. N-am putut sa o folosesc deoarece declansa instantaneu la orice consumator, si nici n-am reusit sa depistez problema intrucat la mine nulul de lucru nu vine la tablou, ci undeva intr-o doza (probabil ascunsa, nu am reusit sa o gasesc), asa ca am fost nevoit sa apelez la o solutie mult mai scumpa, aceea de a monta cate o diferentiala la fiecare priza care era accesibila copilului. In final am montat 4 sigurante diferentiale, una de 10 A la masina de spalat si cate una de 6 A in camera copilului, in camera noastra si pe circuitul centralei termice. Solutia aleasa pentru montarea acestor diferentiale poate ca nu este cea mai estetica posibil dar am considerat ca este foarte practica, de aceea v-o prezint.

Asadar, pe capacul frontal al unei cutii de derivatie in montaj aparent de tip Elmark (pe care am montat-o pe perete exact deasupra dozei de aparat a prizei folosind dibluri de plastic si holsuruburi), cu dimensiunile 150 x 150 x 70 mm, am practicat doua decupaje. In cel din stanga am montat o priza dubla ingropata Schneider, careia i-am demontat ghearele de strangere in doza si am fixat-o cu suruburi M3 cu piulite. In celalalt decupaj am montat siguranta diferentiala Schneider de 6A/30mA. Conductoarele active din doza (faza si nul) unde fusese priza originala le-am conectat la bornele de intrare ale diferentialei, respectand polaritatea inscriptionata pe corpul acesteia iar pe iesirile diferentialei am conectat prin conductoare bornele prizei.

In incheierea articolului as dori sa va mai spun ca in ultimii doi ani am modernizat instalatiile electrice de la servici adaugand fata de echipamentele obisnuite si 46 sigurante diferentiale. Pentru fiecare dintre acestea am facut o fisa de verificare in care consemnez rezultatele verificarilor starii de buna functionare, lunar. De la montarea lor am avut o situatie in care un coleg a atins accidental un conductor deteriorat si diferentiala si-a facut treaba ireprosabil. Consider investitia in aceste diferentiale s-a “amortizat” numai prin prisma faptului ca am un coleg care este azi printre noi, teafar si nevatamat. Daca nu ar fi existat diferentiala, situatia ar fi putut sa fie cu totul alta … ganditi-va de doua ori inainte de a lua o decizie legata de utilizarea sigurantelor diferentiale.

Autori: Florin Muresan – Grecu si Viorel Stanculescu


 

Vizualizari:222042

324 Comments on "Protectii diferentiale"

  1. Buna ziua,

    Siguranta diferentiala de la pompa din fantana imi cade de fiecare data cand e pana de curent de la electrica. Sau cand scot si bag in priza stecherul de la pompa sau cand fulgera afara. Este o siguranta diferentiala de doar 10mA (10, nu 30).

    Distanta de la siguranta din casa de 10mA pana la pompa de la fantana este cam mare, de 240m.

    Oare este posibil ca acest cablu (subteran cyaby) de 240m sa se comporte ca o antena(in cazul fulgerului) sau cand cade curentul de la electrica si sa decupleze diferentiala din aceasta cauza?

    Nu se pune problema sa fie de la pompa sau de la cablare sau contacte imperfecte, etc. Totul este nou, de cea mai buna calitate, am facut chiar eu toata instalatia. Drept doava siguranta diferentiala nu sare niciodata in timpul functionarii pompei, si nici aleatoriu, ci doar atunci cand se ia curentul, in acel moment, sau cand fulgera.

    Pompa are panou electronic cu turatie variabila deci si sursa in comutatie si condensatori.

  2. Buna ziua doresc să leg 2prize din tablou pe o siguranta de 20A dela siguranta respectiva mai am o priza legată unde sunt consumatori de maxim 200w m-am gândit merg din tablou cu cablu 3×2,5mm lițat intr-o doza si din doza respectiva sa duc la fiecare priza câte un cablu de 3×2,5mm litat si legăturile in doza sa le fac cleme de capat cu surub tip pahar m-am gândit și la varianta sa duc din tablou in doza cablu cu 5fire si sa leg inpamantare pe un fir sau cablu cu 7fire doza va fi pe terasa ce cablu sa folosesc H05RN-F Sau H07RN-F una dintre prize va fi la 35metri de terasa intr-o magazie in curte 10metri din cei 35metri trebuie bagati în pământ ca trec prin fata porți pe cei 35metri m-am gândit să merg cu cablu Cauciugat MCCG H07RN-F 3×2,5mm litat si cei 10 metri ce trebuie bagati in pământ săi trec prin tub flexibil pvc spiralat si printr-o teava de canalizare de pvc sa varianta 2 sa tai cablu de cauciug si merg pe cei 10 metri cu cablu supteran armat si să-l leg dupa de cel cauciugat si să-l lipesc cu banda de izolat prizele vor fi folosite ce depe terasa la iluminatu de craciun si mici lucrări Cand e nevoie si cea din magazie la nevoie mici lucrări prin curte cu diverse scule electrice astept părea dumneavoastra pentru a lua cea mai bună decizie multumesc

  3. Salutare, sunt în construcție casă și până la aprobarea autorizației de construire am tras curent de la vecinul meu. Problema (care este una bună) este că vecinul meu are montată o siguranță diferențială de 32 dar la fiecare scurt pe care îl fac sare siguranța la el. Întrebare, aș putea să montez o siguranță diferențială la mine și în caz de scurtcircuit să se decupleze la mine nu la el? Și de câți A? Multumesc

    • Florin Muresan-Grecu | 8 februarie 2019 at 20:11 | Răspunde

      Buna ziua.
      Nu ne-ati spus care este sensibilitatea diferentialei vecinului. E de 30 sau de 300 mA?
      Daca diferentiala vecinului este de 30 mA, atunci la dvs. este suficient sa montati o siguranta automata (fara protectie diferentiala) de maximum 20A, intrucat protectia diferentiala o aveti asigurata de la vecin.
      Daca diferentiala vecinului este de 300 mA (de bransament), atunci aveti nevoie la dvs. de o diferentiala de 20 A/30 mA.

  4. Buna ziua …Daca am la casa doar faza si nul (fara impamantare) se poate monta?

    • Florin Muresan-Grecu | 1 ianuarie 2019 at 15:14 | Răspunde

      Buna ziua.
      Da, se poate monta fara probleme, dar protectia completa v-o ofera combinatia diferential + priza de pamant. Dar daca tot stati la casa, nu aveti posibilitatea sa faceti o priza de pamant in curte? O puteti face si singur, exista tutoriale pe net care va pot ajuta, iar la finalizare doar sa chemati un electrician autorizat sa masoare rezistenta de dispersie.

  5. Salutare, Urmeaza sa ma mut intr-un apartament nou cu 2 camere, instalatia electica nu este finalizata. dar In tablou au fost montate o siguranta generala de 32A, 10 de 25A si una de 16A. mi se par exagerat de mari. ma gandesc sa inlocuiesc siguranta de iluminat cu una de 10A, pe cele de prize cu 20A si generala de 25A cu protectie. aveti vreun sfat?

  6. salut !
    la sig automate fabricate de firma abb care sunt intrarile si iesirile deoarece sunt notate cu 1 respectiv 2 amandoua borne de legatura !
    multumesc

    • Florin Muresan-Grecu | 5 noiembrie 2018 at 18:43 | Răspunde

      In general, la toate „sigurantele automate” nu are importanta daca sunt alimentate pe sus sau pe jos, pentru ca isi fac datoria la fel de bine in ambele situatii.

  7. Buna ziua. Am o problema pe care nu reusesc sa o rezolv. Am instalat la un sistem de supraveghere video un nou DVR cu carcasa metalica. In momentul cand am conectat monitorul, doar o singura camera din cele 5 are interferente vizibile. Dungi orizontale si tremuraturi care strica imaginea nu numai pe monitor cat si pe aplicatia de pe telefon dedicata vizionarii de la distanta. In momentul cand scot monitorul din priza, imaginea camerei afectate isi revine imediat, lucru pe care il observ pe aplicatie. Deci este cat se poate de clar ca aceste interferente vin din cauza monitorului. Cablul video nu poate fi, pentru ca acesta ramane conectat intre DVR si monitor cand scot monitorul din priza si camera isi revine. Mentionez ca am incercat cu 3 monitoare LCD, am legat si impamantarea la DVR, am bagat numai monitorul singur intr-o alta priza, dar degeaba. Problema persista. Se rezolva numai cand scot monitorul din priza. Cineva mi-a spus ca, monitorul nu are o impamantare eficienta ceea ce cauzeaza ca un curent rezidual sa treaca de pe instalatia monitorului prin mufa VGA a DVR-ului si sa afecteze placa video a acestuia. Dar inainte am avut alt DVR, de plastic, care merrgea super cu acelasi monitor.
    Imi puteti da un sfat cum as putea rezolva aceasta problema?

    Multumesc anticipat

    Robert

  8. Buna ziua! As avea o intrebare, daca poate cineva sa ma ajute. Am facut o mica casuta la tara,unde ocazional iau curent de la un vecin. Mi-am facut singur toata instalatia electrica si am montat un tablou de sigurante in casa. Firele sursa (pt. sursa am folosit cablu litat de 4mm) le-am scos in terasa, si le-am conectat la o fisa (stecher). Am facut probe si totul functioneaza perfect. Problema este ca atunci cand fac conexiunea cu cablul sursa de la vecini eu verific intotdeauna care este faza si care nulul in priza-sursa, abia apoi fac conexiunea la fisa mea de alimentare (in mod normal nu conteaza, dar avand in vedere tabloul de sigurante unde faza trece prin disjunctor) pt. ca protectia sa functioneye e bine sa fie faza la faza si nulul la nul. Intrebarea mea este exista vreun adaptor (priza de verificare sau ceva de genul, cu intrerupator) care sa verifice (citeasca care ete faza si care nulul). Pt. mine nu e greu sa verific inainte, dar sotia sau copilul nu stiu sa faca asta, si ma gandesc la o solutie…

    • Florin Muresan-Grecu | 23 septembrie 2018 at 07:53 | Răspunde

      Buna ziua!
      Nu stiu sa existe asa ceva, am dat si o cautare pe net, dar in afara de detectoare de tensiune (care nu va ajuta in cazul de fata) n-am gasit nimic. Parerea mea este ca va complicati inutil. Incercati sa faceti bransarea fixa a coloanei de alimentare a casutei printr-un disjunctor de maximum 25A (avand in vedere ca sectiunea firelor este 4 mmp). Asa este corect si sigur.

      • Multumesc mult pentru raspuns! si eu am cautat dar fara succes, ma gandeam ca poate exista ceva care sa te avertizeze sonor sau vizual ca nu e conexiunea buna, sa te faca sa inversezi bornele si abia apoi, daca e OK, sa poti da drumul la curent printr-un comutator ceva… nu pot instala momentan o coloana fixa pentru ca pana la anul sper sa rezolv cu ENEL-ul sa-mi fac bransarea. Ma gandeam la o solutie sigura de moment, pe de alta parte am terminat toata instalatia ca am zis ca atunci cand o sa am curent sa fie usor de conectata toata casuta odata…

  9. Salut,
    Un sfat va rog. Locuiesc la casa si am tabloul echipat cu sigurante diferentiale Scheneider de 20A 30mA.
    Am fire trase si afara intr-o doza. Este de ajuns aceasta siguranta pentru fire electrice trase prin gradina? Fara niciun risc de electrocutare? Mai vreau sa pun una simpla afara care tine loc de intrerupator general. Mai mica de 20A. Sau trebuie tot diferentiala?
    Multumesc.

    • Florin Muresan-Grecu | 11 septembrie 2018 at 08:48 | Răspunde

      Riscul de electrocutare nu dispare complet prin montarea unei sigurante diferentiale. Nicio metoda de protectie nu poate fi considerata un panaceu universal, motiv pentru care trebuie respectate si alte reguli. Firele trase prin curte trebuie protejate intr-un tub de protectie (chiar daca e vorba de un cablu, daca nu este armat, atunci trebuie introdus in tub de protectie daca inaltimea de pozare este mai mica de 2 m, sau daca este pozat ingropat in pamant) si trebuie sa existe obligatoriu conductor de impamantare conectat la toate aparatele care se utilizeaza in curte. Bineinteles ca este obligatorie si existenta unei prize de pamant a casei, executata corect, cu rezistenta de dispersie de maximum 4 ohmi, la care sa se conecteze bara de impamantare a tabloului electric al casei. Sectiunea conductoarelor pentru circuitul exterior ar trebui sa fie de 4 mmp daca siguranta este de 20A, sau 2,5 mmp pentru siguranta de 16A.

  10. Buna ziua,

    As dori sa imi protejez electronicele din casa impotrica suprasarcinilor si socurilor de curent care apar in timpul furtunilor si nu numai. De exemplu sunt zile in care se ia curentul si de 5 ori in 2 minute intreruperii foarte scurte de 1-2 secunde.

    M-am gandit sa montez un astfel de echipament la intratea in casa langa panoul principal.
    https://www.emag.ro/stabilizator-de-tensiune-electropower-ep-svc-8000va-6400w-servomotor-cp-svc-8000va/pd/DJM3RMBBM/?ref=hdr-favorite_products

    Ce parete aveti?
    Mentionez ca stau la casa si am bransament subteran.

    Va multumesc.

    • Buna ziua,

      Imi puteti spune opinia dumneavoastra la post-ul meu.

      Multumesc mult.
      Vasile

      • Florin Muresan-Grecu | 20 august 2018 at 19:00 | Răspunde

        Buna seara.
        Scuze, am vazut si primul dvs. mesaj dar, prins cu alte probleme, am uitat sa va raspund.
        Stabilizatorul de tensiune nu va este de folos in situatia in care aveti intreruperi de tensiune. El poate fi utilizat atunci când tensiunea retelei oscileaza fata de valoarea standardizata cu mai mult decat limitele asumate de furnizor (adica +/- 10%, însemnând 207-253V).
        Pentru supratensiuni de origine atmosferica exista dispozitive speciale care se monteaza in tablourile electrice. Intrucat gama lor este variata, ma voi documenta si o sa revin cu sugestii in zilele urmatoare.

        • Buna dimineata,
          Va multumesc pentru raspuns si astept cu interes sugestiile dumneavoastra.

          • Florin Muresan-Grecu | 24 august 2018 at 12:35 | Răspunde

            Buna ziua.
            Va rog sa-mi spuneti daca locuiti la casa sau la bloc si ce tip de bransament aveti (aerian sau subteran)?

            • Buna ziua,
              Locuiesc la casa si am bramsament subteran.

            • Florin Muresan-Grecu | 26 august 2018 at 12:25 |

              Bună ziua, cu scuze pentru întârzierea raspunsului (timpul liber, bata-l vina).
              Daca bransamentul casei dumneavoastra este executat integral subteran, atunci nu aveti nevoie de protectie la supratensiuni atmosferice. In acest caz, ar fi nevoie sa aveti in tabloul din locuinta o siguranta diferentiala generala de 32A (cred ca articolul de fata este suficient de explicit in materie) si un dispozitiv de protectie la supratensiuni de retea datorate interuperii conductorului de nul in reteaua furnizorului. Aceasta intrerupere accidentala a nulului conduce la aparitia in instalatia locuintei a unei supretensiuni care poate sa ajunga pana la valori apropiate de 400 V. este vorba despre acele defecte despre care mai auzim in presa, in care utilizatorilor li se „ard” toate electrocasniceie din casa.
              Ca exemple de echipare in consecinta a tabloului dumneavoastra, v-as putea recomanda un disjunctor diferential 1P+N de 32A/30 mA tip iDPNa-Vigi, asociat cu un releu de supratensiune de tip iMSU de 275V. Ambele dispozitive sunt marca Schneider Electric. Daca-mi dati o adresa de e-mail va pot trimite si cateva fotografii cu astfel de dispozitive montate in tablouri, intrucat nu le pot incarca aici.

              P.S. Aveti la casa o priza de pamant executata dupa normativ si verificata periodic?

            • Buna ziua,
              Multumesc pentru raspuns.
              Am instalat deja un disjunctor diferential 1P+N de 25A/30 mA tip iDPNa-Vigi. Initial am instalat unul de 32A dar este prea mult pentru mine. Eu am instalatie monofazica de putere 6kW si de jumatate de an mi-a fost montat contor “inteligent” dupa montajul disjunctorului de 32A nu mai deculpa si imi intra in eroare contorul cu eroarea “putere depasita” si trebuie resetat contorul ca sa mai am curent in casa asa ca am revenit la un disjunctor de 25A.
              Acest releu de supratensiune de tip iMSU de 275V recomandat de dumneavoastra de 275V nu este cam mare nu ar fi mai potrivit unul de 255V? Imi spuneti va rog unde se monteaza acest releu inainte sau dupa disjunctorul diferential?
              Va rog sa imi trimiteti pozele cu dispozitive montatate in tablouri pe aceasta adresa de email: supratensiuni2018@yahoo.com

              P.S. Am priza de pamant dar nu stiu cum a fost exacutata pentru ca eu am cumparat recent casa care are o vechime de 11 ani. De verificat nu am verificat-o niciodata.

            • Florin Muresan-Grecu | 27 august 2018 at 21:22 |

              Chemati un electrician autorizat sa va masoare priza de pamant, ca nu costa o avere si veti sti macar care este starea ei.
              Pentru restul, v-am trimis e-mail la adresa specificata.

            • Buna ziua,
              Ok o sa chem un electrician sa o masoare.
              Va multumesc pentru timpul acordat.
              Numai bine.
              Vasile

  11. Buna ziua. Vreau sa montez o siguranta diferentiala la iesirea unui transformator de izolare care va avea secundarul format din 2 infasurari de cate 115v inseriate. Iesirea va fi balansata, adica impamantarea va fi legata la punctul median al secundarelor. Prin urmare ambele iesiri din transformator vor fi faza, de cate 115v fiecare si se vor raporta la impamantare care va fi punctul de 0v. Sigurantele diferentiale functioneaza si asa ? Cu faza la ambele borne ?

    • Florin Muresan-Grecu | 2 august 2018 at 18:28 | Răspunde

      Buna ziua. Din cate cunosc eu, in secundarul unui transformator de separare nu trebuie sa existe niciun pol legat la pamant. Care este scopul acestei legari la pamant? Intreb pentru ca, practic, toata separarea transformatorului se anuleaza prin acea punere la pamant.
      Totodata, pentru circuitul alimentat prin acel transformator de separare nu aveti nevoie de protectie diferentiala, atat timp cat toti polii secundarului raman izolati fata de pamant.

  12. Buna ziua.
    Doresc sa protejez casa in potriva suprasarcinilor si socurilor de curent care apar in timpul furtunilor, de exempu anul trecut s-au ars alimentatoarele la modem, telefon, televizor etc.
    Ce echipament este valabil pentru asa ceva si daca puteti recomanda un brand fiabil.

  13. Dl Florin, imi sare mereu siguranta de afara. Cand bag boilerul sau ceva care consuma mult. Am incercat pe toate prizele si sare pe toate. Inainte nu sarea decat daca bagam in priza doi consumatori mari, acum sare cu unul singur. Am deschis o priza si aveam un fir slab, l-am rezolvat si nu a mai sarit. Alaltaieri am bagat si boilerul si masina de spalat in priza si de atunci sare continuu. Nu mai pot baga nimic. Merg doar becurile fara sa sara. Ma ajutati si pe mine, va rog mult. Stau singura si nu stiu ce sa fac.

    • Florin Muresan-Grecu | 28 aprilie 2018 at 20:31 | Răspunde

      Buna seara.
      Stimata doamna Maria, v-as ajuta cu draga inima, dar informatiile furnizate de dumneavoastra sunt extrem de vagi. As fi vrut sa stiu daca siguranta care „sare” este una „simpla” sau una diferentiala, care este curentul nominal inscris pe corpul sigurantei care „sare”, cate circuite de prize aveti in locuinta.
      De multe ori astfel de defecte sunt greu de remediat chiar si pentru un electrician calificat care este la fata locului. Pentru cineva care primeste informatii incomplete pe internet, fara sa aiba posibilitatea de a vedea situatia la fata locului, este aproape imposibila formularea unei solutii corecte la problema dumneavoastra.
      Singurul sfat pe care vi-l pot da, cu parere de rau, este sa cautati in zona dumneavoastra un electrician sau o firma autorizata.

  14. Super articol!
    Locuiesc intr-un bloc nou, la etajul 4. Diferentialul este montat in tabloul electric de la intrarea in bloc, inainte(cred) de contorul electric. Am avut vreo 2 prize nefixate bine in perete. Le-am desfacut carcasa sa strang cele doua “gheare”. Cand am miscat de una din prize, a declansat diferentialul. Motivul: firele erau prinse superficial, s-a desprins firul de faza si a atins nulul… A trebuit sa cobor 4 etaje sa “ridic” clapeta de la diferential.

    Intrebari: Mai pot monta un diferential in tabloul electric din casa (loc este in tablou)? Se vor declansa ambele diferentiale sau doar cel din casa? Se influenteaza reciproc cele doua diferentiale?

    • Florin Muresan-Grecu | 1 ianuarie 2018 at 12:05 | Răspunde

      Buna ziua!
      Diferentialele montate in firidele cu contoare de palier au, de regula, curentul diferential nominal de 0,3A (300 mA). Ele nu sunt destinate pentru protectia persoanelor impotriva socurilor electrice. Pentru aceasta, se utilizeaza diferentiale de mare sensibilitate, avand curentul diferential nominal de 0,03A (30 mA). Un astfel de diferential (30 mA) este foarte bine sa existe in instalatia interioara, motiv pentru care chiar vă sfatuiesc sa va montati unul in tabloul din apartament.

      • Va multumesc pentru raspuns.
        Nu am specificat clar, pentru fiecare apartament este montat cate un diferential, in tabloul electric mare de la intrarea in bloc, acolo unde sunt montate toate contoarele electrice.
        Cand revin acasa o sa notez ce scrie pe diferential.

      • Imi cer scuze pentru inexactitatile din afirmatiile mele. Am terminat liceul de depanator Radio-TV in 2000, insa de atunci am facut doar Informatica…
        M-am uitat la tabloul electric de la intrarea in bloc, sub contorul apartamentului meu exista trei module:
        – Eltec RSU 01/a UF decl=270v c.a; UN decl=50v c.a (RELEU SUPRAVEGHERE TENSIUNE MAXIMA)
        – MOELLER ZP-ASA/24 – declansator mecanic?
        – PKNM-25/1N/C/03 – (RCBO – Residual current Circuit Breaker with Overcurrent protection) -> diferentialul.
        Se pare ca ati intuit bine, acest diferential are curentul diferential nominal de 0.3A.

        Acum mai vin cu o intrebare: avand in vedere ca diferentialul de la intrarea in apartament (plasat in tabloul de la intrare in bloc) suporta un curent nominal de 25A, si eu am procurat de la fratele meu un diferential cu curent nominal de 32A si curent diferential 30mA (e nou, a cumparat doua din gresala), pot monta in apartament pe acesta din urma? Fratele meu zice ca ar fi trebuit ca si diferentialul ala de 25A sa fie tot de 32A.

        Va multumesc din nou!
        La multi ani, an nou fericit.

        • Florin Muresan-Grecu | 1 ianuarie 2018 at 22:53 | Răspunde

          Dacă aveti diferentialul din firida de palier de 25A, înseamna ca puterea aprobata prin consum este de 5,2 KW.
          Diferentialul de 32A pe care-l aveti dvs. o sa-si facă bine treaba pe partea de protectie impotriva socurilor electrice (adica exact in scopul pentru care l-ati achizitionat. Din punctul de vedere al scurtcircuitelor sau suprasarcinilor de durată, chiar daca cel de pe casa scarii are curentul nominal mai mic decat cel din casa (adica exact invers decat ar trebui), e posibil ca in cazul unui scurtcircuit sa declanseze ambele simultan, daca au aceeasi caracteristica de declansare. Problema nu-i atat de grava, daca distanta de la firida de palier si pana la apartamentul dvs e mica, fiindca n-o sa va fie greu sa mergeti sa anclansati diferentialul de palier in caz de nevoie. Acuma depinde si de modul cum exploatati instalatia. Eu in aproape 5 ani de cand mi-am schimbat complet instalatia in apartament n-am avut niciodata o declansare de scurtcircuit sau suprasarcina la diferentialul principal, pentru ca verific foarte atent ce bag in prize.

          • Cel exterior, de 25A (300ma declansare) este la parterul blocului. Cel de 32A il voi monta in tabloul din apartament care e la etajul 4. Ar fi cam vreo 15-16metri distanta.
            Multumesc pentru lamuriri, sper ca si pe alti cititori sa-i ajute!

  15. Buna seara
    As dori un sfat daca se poate .Am de facut o instalatie la o hala unde vor fi montate cateva utilaje cu motoare trifazate cu puteri intre 5,5 si 7,5 kw si 10 respectiv 16 amperi .Ce ma sfatuiti sa fac ? Exista sigurante diferentiale si pentru trifazat ? Unde trebuiesc montate ? Pe fiecare motor in parte sau in tablou general ? Si ar mai fi o intrebare .Electricianul spune ca se face o punte intr nulul de lucru cu cel de protectie ,este bine ? Multumesc frumos !

    • Florin Muresan-Grecu | 3 decembrie 2017 at 16:26 | Răspunde

      Buna ziua.
      Da, exista sigurante diferentiale tetrapolare (3P+N) care se pot utiliza pentru protecția circuitelor de alimentare ale motoarelor respective.
      In ceea ce priveste neutrul de lucru comun cu cel de protectie, acesta este interzis pe portiunea situata in aval de un dispozitiv diferential, motivul fiind acela ca curentul de intoarcere prin neutru se va imparti pe doua cai, iar dispozitivul diferential va interpreta aceasta ca pe un curent de defect si va declansa instantaneu. Practic, intr-o astfel de instalatie, in momentul in care ati apasa pe butonul de pornire al motorului, diferentiala ar declansa instantaneu si nu ati putea utiliza instalatia.
      Numai bine!

  16. Buna seara! Am citit cu interes articolul dvs. Am ajuns la el in urma unui “fenomen” pe care l-am observat la mine in casa noua. La o priza, daca fac contact intre nul si impamantare (cablurile direct) imi sare siguranta diferentiala. M-ati putea ajuta cu o sugestie? Multumesc

    • Mentionez ca siguranta pt priza aceea este coborata cand ating cele 2 fire.

      • Florin Muresan-Grecu | 20 noiembrie 2017 at 21:02 | Răspunde

        Buna seara.
        Probabil ca siguranta de la priza respectiva este monopolara, iar nulul este dat direct de pe bara de nul. in acest caz, este normal sa declanseze diferentiala la unirea nulului de lucru cu impamantarea, deoarece se produce un curent de defect.
        Nu trebuie sa va faceti probleme, dimpotriva, fiti multumit ca diferentiala dumneavoastra functioneaza foarte bine.

  17. Buna ziua

    Am facut recent instalatia intr-un apartament cu 2 camere si am pus siguranta de 16 pe iluminat, circuit separat pentru masina de spalat cu siguranta de 20. Tot 20 cu circuit separat pentru aerul conditionat si restul prizelor tot siguranta de 20. Pe langa acestea s-a montat in tabloul din casa si o diferentiala de 25.

    Acum dupa ce am citit aricolul dumneavoastra as vrea sa va intreb daca e ok diferentiala de 25? Sau trebuia sa pun de 20? Meseriasul care mi-a facut reteaua a spus ca e ok insa as vrea sa fiu sigur. Eu nu ma pricep deloc la electrica. Pe scara am inteles ca ar fi de 25 insa nu stiu sigur si nu am cu ce sa deschid usa panoului pentru a verifica.

    • Florin Muresan-Grecu | 8 noiembrie 2017 at 21:03 | Răspunde

      Buna seara.
      Diferentiala de 25A este in regula, n-o înlocuiti cu una de 20, ca e prea mica.
      Problema este ca ati supradimensionat inutil si nepermis, cu o treapta, toate celelalte protectii.
      Plecand de la premisa ca noua instalatie este realizata cu conductoare din cupru de 1,5 mmp la iluminat si 2,5 mmp la prize, valorile protectiilor ar fi trebuit sa fie de MAXIMUM 10A la iluminat si 16A la prize.
      Supradimensionarea asta, pe care eu nu pot s-o inteleg sub nicio forma, va conduce si la lipsa selectivitatii protectiilor. Daca „electricianul” care v-a executat instalatia ar fi stiut si ceva meserie, ar fi cunoscut faptul ca selectivitatea protectiilor este asigurata doar daca intre dispozitivele conectate in cascada exista o diferenta de curent de minimum doua trepte. Asta inseamna ca, avand o diferentiala generala de 25A, diferenta de doua trepte inseamna 16A pentru dispozitivele din aval de aceasta diferentiala. La un scurtcircuit pe un circuit de prize, din cauza ca acesta are o protectie de 20A, va declansa atat siguranta de 20A, cat si cea de 25A, lasandu-va total fara curent.
      Totodata, electricianul dumneavoastra ar fi trebuit sa cunoasca (si daca nu cunoaste lucrurile astea, inseamna ca nu este electrician) faptul ca prizele pentru utilizari generale au, de regula, un curent nominal de 16A. Aceasta valoare este un curent de varf, nicidecum un curent pentru functionare in regim de durata. Chiar si daca aveti montate cele mai calitative prize de pe piata, se recomanda ca incarcarea lor in regim de durata sa nu depaseasca 12-13A. Pai cum sa nu se incinga aceste prize, cand ele sunt „protejate” cu dispozitive de 20A??

      • Va multumesc foarte mult pentru informatii! Pe vechea instalatie aveam 10 pe iluminat si 16 pe prize. Problema era ca se ardeau tot timpul. Asa m-am gandit sa pun 16 pe iluminat si 20 pe prize. Cel care a facut instalatia a zis ca e ok. Abia dupa ce am citit articolul dumneavoastra am inteles multe lucruri pe care electricianul nu mi le-a zis.
        Va multumesc pentru raspuns! O seara placuta!