Alegerea unei masini pentru tuns iarba poate fi facuta avand in vedere mai multe criterii cum ar fi: marimea spatiului cu iarba, tipul motorului, latimea de taiere, marimea sacului colector si pretul (intretinere masina tuns iarba). Fiecare din aceste criterii de alegere poate fi mai mult sau mai putin relevant sau relativ pentru ca dincolo de o anumita standardizare, conteaza de fapt modul de utilizare si intretinere a masinii.
In mod normal, producatorii au gandit o anumita latime de taiere corelata cu marimera sacului de colectare, suprafata desevita si puterea motorului pentru a avea o masina de tuns iarba care sa faca fata si sa aiba un randament optim cat si un timp redus pentru tundere. Fata de aceste limite putem opta pentru o masina cu o caracteristici putin inferioare daca avem grija sa respectam timpii de lucru ce pot afecta racirea motorului si sa alocam mai mult timp efectiv pentru tundere (daca avem). Am presupus in aceasta afirmatie ca discutam de masini de tuns iarba electrice, pentru ca ele sunt mai sensibile si mai predispuse la defecte fata de variantele cu motoare termice pe benzina.
Am achizitionat o masina de tuns iarba, o folosim cu o anumita frecventa dar nu este suficient pentru a nu ajunge in situatia de a fi uzata excesiv sau sa apara defecte. In primul an este putin probabil sa apara o uzura accentuata si sa fie nevoie de lucrari de intretinere insa din al doilea an ar trebui sa ne gandim ca este timpul sa desfacem masina de tuns iarba si sa facem cateva lucrari de intretinere.
Se intretine o masina de tuns iarba?
Ca simplu utilizator, ne intrebam ce se poate strica in afara cutitului de taiere pe care il ascutim cu o frecventa ce depinde de marimea firului de iarba, grosimea acestuia, gradul de uscare la tundere si loviturile accidentale de la pietre sau alte obiecte din iarba. In general cu cat firul de iarba este mai inalt si mai umed, cu atat vom avea o uzura accentuata pe cutitul de taiere, o solicitare mai mare a motorului si o umplerea mai greoaie a sacului de colectare. Cutitul original este intotdeauna de o calitate superioara fata de orice alt cutit compatibil cumparat ulterior de pe diverse siteuri, asadar un cutit de rezerva ar trebuie sa fie original, el isi va mentine gura de taiere mai mult si va taia mai bine iarba. Un cutit compatibil poate sa aiba o calitate mai slaba a otelului si va necesita ascutiri mai dese, in final dupa ce ca nu ne ajuta sa taiem iarba repede si bine, se va uza mai repede. Astfel, cu cativa zeci de lei economisiti pierdem timp si uzam excesiv masina de tuns iarba.
Dincolo de praf si resturi tocate …
Revenind la intretinerea masini, in primul rand va trebui sa curatam zona de taiere, carcasa circulara unde lucreaza cutitul dar si sub capacul superior. Putem avea depozite de pamant, iarba tocata sau chiar diverse fire impletite pe axul moturului, aceste lucruri le-am mai discutat in articolul despre curatarea masini de tuns iarba, publicat acum ceva vreme. Pentru ca experienta si practica sunt relevante, astazi am avut surpriza ca masina de tuns iarba sa manifeste probleme in functionare. Mai precis, turatia motorului era vizibil afectata, taierea nu se mai facea decat cu o viteza redusa de deplasare a masinii iar zgomotul era din ce in ce mai gros, cu accente de frecare. Pentru ca era necesar, am desfacut motorul si intreg mecanismul de taiere pentru a vedea ce se intampla.
Sa constatam defectul!
Masina de tuns iarba din aceasta prezentare este modelul 3720, cu latimea de 37cm, puterea motorului 1400 W, produsa de Makita. In poza anterioara avem intreaga inima a masinii, partea de motor, cureaua si fulia pentru antrenarea cutitului. Nu pare nimic suspect la prima vedere, doar ca actionand cu mana cureaua, fulia nu se invarteste usor. Suspectam cureaua cu caneluri.
Pentru a avea acces la curea si suruburile de intindere a curelei trebuie sa desfacem carcasa neagra. Aceasta este fixata pe suportul alb cu trei (3) suruburi. In prealabil am desfacut de pe axul cutitului suportul acestuia, se trage usor de pe ax.
Am curatat cureaua cu un spray de curatare si am incercat sa reglez intinderea curelei. Nicio schimbare. Ne uitam cu atentie si observam ca ventilatorul motorului atinge carcasa in partea dinspre fulie, freaca atat cat ingreuneze motorul. Este clar acum ca deplasarea acestui ventilator este data de lagarul motorului, cel care preia solicitarile in cea mai mare masura.
Un gripaj ce se putea afecta grav motorul!
Scoatem cureaua, desfacem carbunii motorului (fiecare are doua suruburi) si extragem rotorul dupa ce desfacem cele doua suruburi ale carcasei motorului. Descoperim ca rulmentul inferior, rulment tip 6001 este gripat si acest lucru a dus la topirea usoara a cascasei de plastic. Inlocuim rulmentul cu unul nou si cu ajutorul unui stungar reusim sa bucsam partea de plastic astfel incat sa eliminam uzura partiala.
Verificam ceilalti rulmenti: rulmentul superior al rotorului este bun, rulmentul superior al fulie este bun iar rulmentul inferior al fuliei (6003) prezinta un mic zgomot. Scoatem capacul de protectie al rulmentului, introducem vaselina pentru rulmenti si montam capacul de cauciuc. Mai departe, ne uitam in gaurile de pe rotor, gauri pentru ventilare si racire, observam ca sunt pline cu praf fin. Sulfam rotorul si eliberam canalele de praf.
Totul verificam si reparat, asamblam la loc!
Asamblam toate piesele cu atentie, in ordine inversa. Avem de montat 2 suruburi pentru asamblare motor, 4 suruburi pentru carbuni, 4 suruburi pentru fixarea ansamblu motor pe suport plastic, 3 suruburi pentru carcasa neagra fulie cutit. Adaugam inca 6 suruburi pentru fixara intregului ansamblu pe masina de tuns iarba si apoi capacul masinii. De precizat ca nu este necesara o intindere exagerata a curelei iar fulia mica de antrenare de pe motor se desface usor, prin infiletare pe axul motor.
In concluzie, dupa primul an de folosire recomand o curatare si verificarea urmatoarelor componente ale ansamblului motor:
- verificare integritatre curea antrenare cutit si intindere curea, dupa primii 3 ani ar fi bine sa aveti o curea de rezerva;
- verificare rulmenti motor, cel mai expus este cel inferior si ungere;
- verificare rulmenti fulie cutit, cel mai expus este cel inferior si ungere;
- curatare de praf ansamblu motor
- verificare carbuni motor, la mine dupa 3 ani de folisire tot bine arata, asadar un set de carbuni nu cred ca este necesar mai devreme de 4 ani.
Desfacerea masinii de tuns iarba si efectuarea acestor lucrari minimale de intretinere se poate realiza de orice persoana cu un minim de pricepere. Nu orice piesa de schimb este disponibila si realizand lucrarile de mai sus evitati inlocuirea unor piese mai scumpe sau chiar inlocuirea masinii de tuns iarba. Ca o paranteza, pretul unui rulment de tipul 6001 sau 6003 porneste de la ~ 5 lei, asadar putina vaselina si un rulment nou vor fi esentiale pentru a avea o masina in buna stare de functionare. Sunt necesare doar surubelnite pentru a desface cele cateva suruburi, o presa ce se poate improviza pentru rulmenti si un varf ascutit pentru a scoate capacele rulmentilor ce trebui gresati.
Be the first to comment on "Intretinere masina tuns iarba"